طراحي اپليكيشن چيست؟ چطور با طراحي اپ موبايل كسب درآمد كنيم؟

طراحي اپليكيشن چيست؟ چطور با طراحي اپ موبايل كسب درآمد كنيم؟

مردم امروز بيشتر از هر زمان ديگري از موبايل‌هايشان استفاده مي‌كنند. آمارها نشان مي‌دهد كه مردم آمريكا  در موبايل‌هايشان وقت مي‌گذرانند. بيشتر اين زمان صرف گشت‌وگذار در اپ‌ها و وبسايت‌هاي مختلف مي‌شود. به همين خاطر است كه گردش مالي صنعت اپليكيشن‌هاي موبايلي در سال‌هاي اخير، جهش خيره‌كننده‌اي داشته است. بسياري از كسب‌وكارها براي افزايش درآمد خود به دنبال طراحي اپليكيشن براي خود هستند. به همين خاطر است كه تقاضا براي توسعه‌دهنده و طراح اپليكيشن، روز به روز افزايش پيدا مي‌كند. ضمن اين كه افرادي كه توسعه‌دهنده اپليكيشن مي‌شوند هم مي‌توانند درآمد خوبي كسب كنند.

پيرو توضيحات بالا، بر آن شديم تا در اين مقاله آموزشي كمي بيشتر در مورد طراحي اپليكيشن و نحوه كسب درآمد از آن صحبت كنيم.

آموزش طراحي اپليكيشن

طراحي اپليكيشن چگونه است؟

طراحي اپليكيشن به معناي پروسه‌اي است كه در آن يك اپليكيشن موبايل ساخته مي‌شود. در اين پروسه معمولاً يك توسعه‌دهنده كارهاي فني و  را انجام مي‌دهد و يك طراح كارهاي مربوط به طراحي رابط كاربري (UI يا user interface) و تجربه كاربري (UX يا user experience) را انجام مي‌دهد. البته ممكن است كه هر دو بخش اين‌ها توسط يك نفر انجام شايد يا اين كه تيمي متشكل از چند توسعه‌دهنده و طراح، اين وظايف را انجام دهند. شما براي اين كه بتوانيد به عنوان يك طراح يا توسعه‌دهنده اپليكيشن وارد بازار شويد، ابتدا بايد با مراحل مختلف آن آشنا شويد، سپس تمرين كنيد تا بتوانيد كارهاي اجرايي را نيز انجام دهيد.

اندرويد و iOS دو پلتفرم يا سيستم عامل اصلي‌اند كه بيشتر اپليكيشن‌هاي موبايل براي آن‌ها طراحي مي‌شوند. در توسعه اپ‌هاي اندرويد و iOS تفاوت‌هاي زيادي دارد. براي شروع كار خود بايد يكي از اين دو پلتفرم را انتخاب كنيد. معمولاً طراحان به خاطر راحت‌تر بودن توسعه اندرويد (از نظر رايگان بودن برنامه‌هاي آن و مسائل ديگر) كار خود را با طراحي اپليكيشن اندرويد آغاز مي‌كنند. در اين جا هم ما توضيحات خود را بر اين مبنا خدمت شما ارائه مي‌كنيم.

اپليكيشن‌هاي موبايل به دو دسته كلي نيتيو (native) و HTML5 تقسيم مي‌شود. اپليكيشن‌هاي نيتيو، اپليكيشن‌هايي هستند كه به صورت اختصاصي براي يكي از سيستم عامل‌هاي موجود (اندرويد يا iOS) طراحي و ساخته مي‌شوند. اما اپليكيشن‌هاي HTML5 بر پايه وب نوشته مي‌شوند. به گونه‌اي كه در هر سيستم عاملي قابليت اجرا دارند. از نظر كارايي و كم‌هزينه بودن، اپليكيشن‌هاي HTML5 به صرفه تر به نظر مي‌رسند. اما واقعيت ديگر اين است كه اين نوع اپليكيشن‌ها مي‌توانند محدوديت‌هاي زيادي داشته باشند. در اپليكيشن‌هاي نيتيو دست ما بازتر است و كارهاي بيشتري مي‌توانيم انجام دهيم.

همچنين يك نوع ديگر از اپ‌ها وجود دارد كه به آن اپ‌هاي هيبريد يا Hybrid apps مي‌گويند. اپ‌هاي هيبريد به نوعي تركيبي از اپ‌هاي نيتيو و HTML5 محسوب مي‌شوند. در واقع اين اپ‌ها هم بر پايه وب نوشته شده‌اند و مي‌توان از آن‌ها در سيستم عامل‌هاي مختلف استفاده كرد. اما تفاوتش اين است كه يك بستر نيتيو براي آن ايجاد مي‌شود به طوري كه ظاهرشان شبيه به اپ‌هاي نيتيو و منحصر به فرد براي هر سيستم عامل مي‌شود. در اين نوع طراحي، نسبت به طراحي HTML5، دست طراح بازتر است و بيشتر مي‌تواند از ويژگي‌هاي آن سيستم عامل خاص بر روي اپليكيشن خودش بهره ببرد. اما باز هم محدوديت‌هايي براي اين نوع اپليكيشن نيز وجود دارد.

معمولاً براي اين كه بهترين طراحي را داشته باشيم و بتوانيم از تمام پتانسيل‌ها به صورت كامل و صد درصدي استفاده كنيم، بايد اپليكيشن‌هاي موبايل را به صورت نيتيو طراحي كنيم. تنها اشكال آن اين است كه بايد براي هر سيستم عامل به صورت جداگانه كارهاي برنامه‌نويسي و طراحي را انجام دهيم كه خب طبيعتاً هزينه‌هاي ناشي از آن را افزايش مي‌دهد. اما از طرف ديگر اپليكيشن مي‌تواند ويژگي‌هاي بسيار مفيدتري داشته باشد و كاربران نيز از آن راضي‌تر باشند. انتخاب نوع اپليكيشن از اين نظر (نيتيو يا هيبريد بودن) بيشتر به بودجه و اهداف شما بستگي دارد. همچنين اين موضوع كه مي‌خواهيد چه ويژگي‌هايي در اپليكيشن وجود داشته باشد.

طراحي اپليكيشن با اندرويد

موبايل‌ها و تبلت‌هايي كه از سيستم عامل اندرويد استفاده مي‌كنند، اكثريت دستگاه‌هاي ديجيتال را شامل مي‌شوند. ضمن اين كه نرم‌افزار رسمي توسعه اندرويد يعني Android Studio كاملاً رايگان است و استفاده از آن هيچ هزينه‌اي ندارد. در مقابل براي توسعه نرم‌افزارهاي iOS بايد نرم‌افزار مخصوص آن را خريداري نماييد. به همين خاطر است كه بيشتر طراحان كار طراحي اپليكيشن خود را از اندرويد آغاز مي‌كنند. ما نيز در اينجا سعي مي‌كنيم تا شما را با روند طراحي اپليكيشن با اندرويد به صورت كلي آشنا نماييم.

همان طور كه پيشتر نيز گفتيم، كار طراحي و توسعه اپليكيشن اندرويد با نرم‌افزار Android Studio انجام مي‌شود. براي شروع كار خود بايد اين نرم‌افزار را از  دانلود كنيد و آن را بر روي كامپيوتر خود نصب نماييد. بعد از نصب و اجراي Android Studio، به سادگي مي‌توانيد پروژه جديد براي خود تعريف كنيد و از ساده‌ترين تا پيچيده‌ترين اپ‌ها را بسازيد. براي اين كه بتوانيد كار برنامه نويسي اپليكيشن‌هاي اندرويد را نيز انجام دهيد، بايد با زبان‌‌هاي برنامه نويسي مانند جاوا كه در اندرويد از آن استفاده مي‌شود، آشنايي داشته باشيد.

شهرنت شبكه اجتماعي خريد و فروش كالا و خدمات. شهرنت فروشگاهي به وسعت شهر شماست. شهرنت در اپليكيشن شهرنت شما مي توانيد با توليد محتوا و به ازاي لايك و كامنت هاي دريافتي خود درآمد مستقيم ريالي داشته باشيد.

 

تعرفه طراحي اپليكيشن اندرويد

در حال حاضر، طراحي اپليكيشن اندرويد مي‌تواند درآمد بسيار خوبي را نصيب توسعه‌دهندگان و طراحان كند. البته مشخص است كه طراحي اپليكيشن اندرويد به صورت حرفه‌اي، به دانش و تجربه بالايي و همچنين زمان زيادي احتياج دارد كه هر كسي از پس آن برنمي‌آيد. بنابراين طبيعي است كه تعرفه‌هاي آن نسبتاً بالا باشد. البته بايد بر روي اين نكته هم تأكيد كرد كه با تمرين و ممارست، هر كسي مي‌تواند به يك طراح اپليكيشن خوب تبديل شود.

تعرفه طراحي اپليكيشن به پيچيدگي و ويژگي‌هاي مختلف آن اپليكيشن بستگي دارد. مثلاً بستگي دارد كه شما بخواهيد يك اپليكيشن سفارش غذا طراحي كنيد يا يك اپليكيشن فروشگاه. و به اين هم بستگي دارد كه كارفرما چه ويژگي‌هاي اختصاصي براي آن درخواست كند. طبعاً هر چه ويژگي‌هاي اختصاصي بيشتر باشد، تعرفه نيز افزايش پيدا مي‌كند. هم اكنون ميانگين تعرفه‌هاي طراحي براي يك اپليكيشن فروشگاهي ساده، بيشتر از ?? ميليون تومان است. اپليكيشن فروشگاهي شايد ساده‌ترين و روتين‌ترين اپليكيشن در بين انواع مختلف آن باشد. تعرفه طراحي انواع اپليكيشن ديگر مي‌تواند بالاتر از اين رقم باشد. ضمن اين كه هر چه پيچيدگي اپليكيشن بيشتر شود، قيمت آن نيز بيشتر افزايش پيدا مي‌كند و مي‌تواند تا چند صد ميليون هم بالا رود.

البته طبيعتاً نمي‌توان يك تعرفه يكسان براي طراحي اپليكيشن پيدا كرد. اشخاص و شركت‌هاي مختلف ممكن است تا ارقام متفاوتي درخواست كنند. ارقامي كه در اينجا درج كرديم، به نوعي ميانگين تعرفه‌هاي شركت‌ها و طراحان مختلف بود. هدف بيشتر اين بود كه نشان دهيم درآمد حاصل از طراحي و برنامه نويسي اپليكيشن، چقدر مي‌تواند مناسب باشد.

كسب درآمد از طريق اپ موبايل

پس از آن كه نحوه طراحي اپليكيشن موبايل را فرا گرفتيد، مي‌توانيد از آن درآمدسازي كنيد. طبعاً اولين راهي كه به ذهن مي‌رسد، اين است كه از شركت‌ها و كسب‌وكارهاي مختلف، پيشنهاد بگيريد و برايشان اپليكيشن طراحي كنيد. يا اين كه در يك تيم توسعه دهنده اپليكيشن در يك شركت خاص مشغول به كار شويد. اين‌ها از روتين‌ترين كارهايي هستند كه مي‌توانيد از طريقشان درآمدزايي كنيد. اما اينجا مي‌خواهيم چندين راه ديگر را به شما معرفي كنيم، كه از طريق آن‌ها مي‌توانيد به صورت اختصاصي براي خود درآمدزايي كنيد. پيش‌فرض ما در اين جا اين است كه شما خودتان يك اپليكيشن خوب و با كارايي بالا به صورت اختصاصي طراحي كرده‌ايد يا حداقل ايده طراحي آن را داريد. در اين صورت مي‌توانيد از طريق راه‌هاي زير درآمدزايي كنيد:

  • اپليكيشن پولي: بسياري از اپليكيشن در بازار گوگل پلي يا اپ استور پولي هستند و شما براي استفاده از آن‌ها بايد پول پرداخت كنيد. مي‌توانيد اپليكشن خود را به صورت پولي در اين بازارها قرار دهيد و از آن درآمد زايي كنيد. البته نوع اپليكيشن شما هم مهم است. معمولاً اپليكيشن‌هاي بازي بيشتر در اين حيطه موفق مي‌شوند. در واقع كاربران بيشتر تمايل دارند تا براي اپليكيشن‌هاي گيمينگ پول خرج كنند.
  • فروش اشتراك: مي‌توانيد اپليكيشن خود را به نحوي طراحي كنيد كه كاربران با تهيه اشتراك بتوانند از آن استفاده كنند. مثلاً مي‌توانيد يك اپليكيشن كتاب‌خوان طراحي كنيد كه كاربران به صورت رايگان به تعدادي از كتاب‌هاي موجود روي آن دسترسي دارند. اما براي دسترسي كامل به همه‌ي آرشيو كتاب‌ها، بايد اشتراك اپليكيشن شما را خريداري كنند.
  • پرداخت‌هاي داخل اپ: احتمالاً با اپليكيشن‌هايي مواجه شده‌ايد كه براي باز كردن ويژگي‌هاي مختلف اپ يا حذف تبليغات، از شما درخواست پول مي‌كنند. به چنين كاري پرداخت داخل اپ يا In-app purchases گفته مي‌شود كه يكي از راه‌هاي درآمدزايي از طريق اپليكيشن موبايل است.
  • تبليغات: مي‌توانيد براي اپليكيشن خود تبليغات بگيريد و براي كاربراني كه از آن اپليكيشن استفاده مي‌كنند، تبليغات نمايش دهيد. نحوه درآمدزايي از تبليغات مي‌تواند بر اساس تعداد كليك كاربران بر روي تبليغات يا تعداد بازديد آن‌ها باشد.
  • طراحي اپليكيشن فروشگاهي: اگر داراي يك كسب‌وكار فروش محصولات يا خدمات باشيد، مي‌توانيد براي آن كسب‌وكار يك اپليكيشن فروشگاهي طراحي كنيد و از طريق آن، محصولات يا خدمات خود را بفروشيد.

طراحي اپليكيشن موبايل در وردپرس

استفاده روزافزون مردم از موبايل‌ها و تبلت‌ها، بسياري را به اين فكر مي‌اندازد كه براي وبسايت وردپرسي خود يك اپ نيز طراحي كنند. خوشبختانه تبديل وبسايت وردپرسي به يك اپليكيشن موبايل، از آن چه كه فكر بكنيد، ساده‌تر است. چرا كه پلاگين‌ها يا همان افزونه‌هاي زيادي وجود دارند كه اين كار را به صورت خودكار براي شما انجام مي‌دهند. در اينجا به معرفي تعدادي از بهترين افزونه‌هاي وردپرس در اين زمينه مي‌پردازيم:

?. MobiLoud

يك افزونه‌ي وردپرسي است كه مي‌تواند وبسايت شما را به يك اپ موبايل نيتيو اندرويد يا iOS تبديل كند. مي‌توانيد رابط كاربري اپليكيشن را براي خود شخصي‌سازي كنيد. همچنين اين افزونه به خوبي قالب و پلاگين‌هاي شما را از جمله پلاگين‌هاي فروشگاهي را در اپ جا مي‌دهد. اين افزونه به صورت خاص براي تبديل وبسايت‌هاي پربازديد وردپرسي به اپ طراحي شده است. همچنين امكانات فراواني را براي منتشر كردن اپليكيشن شما در گوگل پلي يا اپل استور فراهم مي‌سازد. تنها نكته آن اين است كه رايگان نيست و براي استفاده از آن بايد اشتراك ماهيانه پرداخت كنيد.

?. AndroApp

افزونه AndroApp نسبت افزونه‌ي MobiLoud بسيار ارزان‌تر است. اين افزونه قادر است تا در كمتر از چند دقيقه يك اپليكيشن اندرويدي براي سايتتان بسازد. كار كردن با آن بسيار ساده است، اما متاسفانه با پلاگين‌هايي مانند WooCommerce يا BuddyPress سازگاري ندارد.

?. WPMobile.App

يك گزينه ديگر براي ساخت اپ براي سايت وردپرسي، افزونه‌ي  است. اين افزونه به شما اجازه مي‌دهد تا وبسايت خود را به يك اپليكيشن iOS يا اندرويدي يا هر دو تبديل كنيد. استفاده از آن بسيار ساده است و تنظيمات و گزينه‌هاي مربوط به شخصي‌سازي آن در پيشخوان وردپرس قرار مي‌گيرد و شما به راحتي مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. استفاده از اين افزونه نسبت به مورد اولي كه معرفي كرديم، بسيار ارزان‌تر است.

?. AppPresser

 نيز يك افزونه با طراحي ساده است كه با استفاده از آن به راحتي مي‌توانيد وبسايت خود را به يك اپليكيشن موبايلي تبديل كنيد. با استفاده از اين افزونه مي‌توانيد براي وبلاگ يا فروشگاه اختصاصي سايت خود نيز اپليكيشن طراحي كنيد. ظاهر اپليكيشن را به مانند ظاهر وبسايت وردپرسي خود مي‌توانيد شخصي‌سازي كنيد و رنگ‌ها و ويژگي‌هاي مختلف آن را خودتان انتخاب كنيد.

 

دوره طراحي اپليكيشن در دانشگاه تهران

در اين مقاله آموزشي سعي كرديم تا شما را با طراحي اپليكيشن و نحوه درآمدزايي از آن آشنا كنيم. طبعاً در يك مقاله نمي‌توان تمام جزئيات مربوط به آن را توضيح داد. براي يادگيري كامل و حرفه‌اي شدن در حيطه طراحي و توسعه اپليكيشن، لازم است تا در دوره‌ها و كورس‌هاي مربوط به آن شركت كنيد و با تمام جزئيات آن آشنا شويد. سپس وقت زيادي براي تمرين بگذاريد و سعي كنيد در اين زمينه پيشرفت كنيد. تبديل شدن به يك طراح اپليكيشن حرفه‌اي هيچ گاه يك شبه انجام نمي‌شود. در واقع رسيدن به هر جايگاه خوبي يك شبه ممكن نيست. تبديل شدن به يك برنامه نويس و طراح اپليكيشن حرفه‌اي هم از اين قاعده مستثني نيست. بنابراين بايد وقت زيادي براي آن بگذاريد و نا اميد نشويد.