نقش و اهميت طلا در جهان

 

نقش و اهميت طلا در جهان

نقش و اهميت طلا در جهان غير قابل انكار است . طلا در سياست در اقتصاد  در قدرت نقش هاي متفاوتي از خود به جا گذاشته است . طلا نه تنها اعتبار اجتماعي مي آورد بلكه دامنه قدرت را مي گستراند و مي تواند به عنوان يكي از ابزارهاي مهم قدرت تلقي شود.

طلا در شكل گيري تاريخ بشر اهميت زيادي دارد. قبل از اينكه پول به شكل امروزي آن رواج پيدا كند سكه هاي ضرب شده از طلا كار مبادله و تجارت را در ميان آدميان تسهيل مي كرده است. تجارت آسانتر هم رفاه ورونق بيشتر مي آورد.

به همين دليل هم هنوز عده اي تصور مي كنند كه داشتن طلاي بيشتر به معني رفاه است. در قديم چنين بوده است به اين دليل كه اين فلز گرانبها مانند روغني كه حركت مكانيكي را تسهيل مي كند حركت اقتصادي  را آسانتر مي كرده است. اكنون اما اين فلز گرانبها نقش خود را به پول مدرن سپرده كه پشتوانه اش اعتبار دولتهاست.

در افسانه نيز چيزهايي در باره طلا مي گويند كه شنيدني و خواندني است :داستان طلا شايد از آن روزي شروع شده باشد كه عاشقي، در پي يافتن راهي براي ابراز احساسات عاشقانه به معشوق خود، سنگ درخشاني را كه در ته رودخانه يافته به قصد فريفتن به معشوق داده و نظر او را جلب كرده بود و به مرور زمان بقيه جوانان قبيله هم به ارزش اين سنگ درخشان پي برده اند. طلا اما بسيار كمياب بوده است و فقط جوان اولي مي دانسته كه در كجا و چگونه مي توان آن را يافت. مابقي جوانان مجبور بوده اند كه در مقابل دريافت سنگ طلا از اين جوان چيز با ارزشي مانند تخم مرغ يا ران يك گوسفند به او بدهند.

شايد تا الان اين مساله خيلي مهم را نشنيده باشيد كه در ديوار خارجي فضاپيماي آپلو ، ورقه طلا استفاده شده است. در واقع با پوششي از ورقه طلا ديوار اين فضا پيما را پوشانده اند تا خطر تشعشع اتمي فضا نوردان را تهديد نكند. امروزه اين كار را كلاه هاي فضانوردي هم انجام مي دهند. به اين گونه كه آن ها را ورق نازك طلا مي پوشانند تا چشمان فضانوردان در معرض نور شديد قرار نگيرند. بيشتر كشورهاي مهم توليدكننده ي طلا، معافيت هاي مالي، سوبسيدها(subsides) و كمك هاي ديگري را براي صنعت استخراج طلا فراهم آورده اند. در اين كشورها به ويژه كانادا و آفريقاي جنوبي، كمك هاي يادشده در ابقاء و برقراري صنعتي فعال و عملي مهم بوده اند. در سال هاي دهه ي 1970 كه قيمت طلا افزايش يافت، تقريبا همه ي معادن طلاي استراليا و كانادا سوبسيدهايي را دريافت كردند.

 همچنين شايد بدانيد بسياري از معادن آفريقاي جنوبي داراي معافيت هاي مالي هستند. با توجه به اينكه در سال 1983 مدير كل خزانه داري آفريقاي جنوبي، طرح هايي را اعلام كرده تا مساعدت و كمك دولتي را درمعادن حاشيه اي طلا كه از جانب دولت مي توانند حمايت شوند كاهش دهد. معادن آفريقاي جنوبي تحت نظر دولت اداره مي شوند و ملزم به صدور طلايشان به بازار هاي بين المللي از طريق بانك ذخاير آفريقاي جنوبي مي باشد و شوروينيز با ابلاغ احكام اداري ويژه اي از صنعت استخراج طلاي خود حمايت مينمايد.

چين، دورنماي صنعت طلاي كشورش را از طريق تشويش و مشاركت جمعيت شهري و نظامي پايه ريزي مي نمايد. شركت ها توليدكننده ي طلا در ايالات متحده ي آمريكا، براي عمليات داخل كشور داراي 15% ( فوق العاده برداشت) و 14% ويژه ي عمليات خارج از كشورند. در ايالات متحده هيچ نوع تعرفهاي روي واردات كاني هاي طلا، كنسانتره ي مربوطه يا شمش وجود ندارد اما عوارضي از 5%-11/2% براي انواع مختلف محصولات طلاي نيمه ساخته وجود دارد.

ارزش طلا به دليل كميابي آن، كاربردپذيري آسان، تصفيه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگي، رنگ متمايز، واكنش‌ناپذيري با ديگر عناصر است ويژگي‌هايي كه در كمتر فلز ديگري ديده مي‌شود. همچنين اين فلز اين قابليت را دارد كه تا حد رشته‌هاي بسيار كوچكي درآيد كه اين خاصيت در ساخت جواهرات كاربرد بسيار مهمي دارد.طلا از آغاز تاريخ مكتوب بشر همواره فلزي گران‌بها و محبوب بوده‌است كه براي ضرب سكه، ساخت جواهرات و كاربردهاي هنري استفاده مي‌شده‌است. قيمت طلا را مي توانيد در روزنامه فرصت امروز ببينيد.

در گذشته سياست مالي بسياري از كشورها بر پايه استاندارد طلا استوار بود يعني پول هر كشوري معادل مقدار مشخصي از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهاني اول در بيشتر كشورهاي اروپايي و پس از آن به تدريج در كشورهاي ديگر كنار گذاشته شد و سياست پول بي‌پشتوانه جايگزين آن شد.

 

طلا علاوه بر كاربرد سرمايه‌اي و استفاده در جواهرات كاربردهاي گوناگون ديگري از جمله در دندان‌پزشكي، توليد شيشه‌هاي رنگي و صنايع الكترونيك دارد و با توجه به رسانايي الكتريكي بالا در سيم‌كشي الكتريكي كاربرد دارد.

 

بر اساس برآوردها در طول تاريخ بشر تا سال ???? در مجموع ??? هزار تُن طلا استخراج شده‌است. معادل ??? ميليارد اونس تروا و از نظر حجمي معادل ???? مترمكعب (مكعبي كه با اضلاع ?? متري) كه بر اساس برآوردها ??? آن به صورت جواهرات، ??? به صورت شمش‌ها و سكه‌هاي سرمايه‌گذاري در ذخاير طلاي رسمي بانك‌هاي مركزي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌هاي شخصي و حدود ??? در بخش صنعت نگهداري مي‌شود.